Rapport från styrelsemötet 9 nov

En lägenhet har bytt ägare. Inga stora prisförändringar.

En avgiftshöjning bedöms nödvändig inför 2024. Mer info i separat inlägg.

Installationen av laddstolpar och underhåll av parkeringsplatserna kommer snart igång.

Reliningarbetena på Gibraltargatan är nästan klara och återställningen har börjat. Förhoppningsvis klart även på Engdahlsgatan före jul.

Planteringarna utmed Gibraltargatan är i dåligt skick – HSB kommer få i uppdrag att rensa upp.

Nya kontaktvägar felanmälan och fastighetsservice

Om något skulle behöva lagas i bostadsrättsföreningen eller i din lägenhet: använd felanmälan via medlemsservice på HSB Göteborg.

Här kan du även få hjälp med lättare hantverkstjänster som inte inkluderas av bostadsrättsföreningens underhållsansvar. Exempelvis om du önskar byta toalettstol eller enklare elarbeten. Fakturan går då direkt till dig och inte till bostadsrättsföreningen. Använd samma formulär som för felanmälan så kontaktar HSB dig.

KONTAKTVÄGAR
  1. Via webbformuläret. https://www.hsb.se/goteborg/felanmalan/
  2. Telefon 010-442 20 00. Öppet mellan 08:00 och 16:30.
  3. På https://mitthsb.hsb.se/ – välj “Ärenden och felanmälan”.
  4. På jourtid. Ärenden som inte kan vänta till ordinarie öppettid, till exempel en vattenläcka, ring Securitas på telefon 010-470 55 98

Rapport från styrelsemötet 4 okt

Styrelsen beslutade teckna ett avtal med HSB Göteborg för fastighetsskötsel och felanmälan. Mer info om nya kontaktvägar mm kommer så snart leveransen börjar.

Avloppsreparationerna (relining) pågår för fullt på Gibraltargatan.

Andra aktuella punkter är att kontrollera skicket på byggnadernas tak, reparera skadade betongsocklar samt att få fordonsladdare på plats vid föreningens parkering.

Extrastämma 30 mars

För att behandla initiativ kring fordonsladdning och parkeringsregler kallar vi till en extrastämma 30 mars.

Torsdag 30 mars. Incheckning från 18:00. Vi vill uppmana alla deltagare att ansluta i god tid så att stämman kan starta klockan 18:30. Om du inte kan eller vill ansluta digitalt finns det även möjlighet att delta på plats i styrelserummet, källaren på Gibraltargatan 19C.

Tätning av infravärme-timer

Elfast kommer tillbaka 9e och den 14e juni från kl 07-09 för att täta infravärme-timers. Detta i förebyggande syfte då vissa (två tror jag) har fått fukt i sig och gått sönder. Om man inte kan vara hemma då så ber vi er lämna en nyckel till Bosse Mattson.

Engdahlsgatan 4B, Lägenhet: 081, MattsonOBS våning 4! (det finns en till Mattson på våning 2)

OVK-Rensning/Rening

I December 2021 genomfördes en obligatorisk ventilationskontroll av alla lägenheter i föreningen. Resultatet av denna var en lista med mindre och i vissa fall större brister i respektive lägenhet.

De lägenheter som hade noterats med större brister har blivit ombedda att åtgärda dessa inom 6 månader. Nu sex månader senare, i Juni 2022 kommer Bovent VVS utföra Rensning och justering av alla lägenheter utifrån OVK-protokollet. Detta är nödvändigt för att föreningen ska få en godkänd OVK.

Bovent VVS kommer lappa alla trappuppgångar med datum för när de behöver access till er lägenhet. Om du inte kan vara hemma den dagen så ber vi er att ge en nyckel i Bosse Mattsson (fastighetsansvarig) senast 1/6-2022

Vid frågor kring åtgärder så ber vi er kontakta Stefan Unger på Bovent VVS direkt.

bovent.stefan@gmail.com

mobil:0704 416293

Adress för nycklar:

Engdahlsgatan 4B, Lägenhet: 081, Mattson

OBS våning 4! (det finns en till Mattson på våning 2)

Sök styrelseuppdrag

Bostadsrättsföreningens styrelse söker nya medlemmar. Arbete i styrelsen ger dig möjlighet att påverka ditt boende, innebär tillgång till utbildningar och kan vara ett värdefullt tillägg i ditt CV. Det är också en utmärkt möjlighet att redan under studierna tillämpa färdigheter från utbildning vid exempelvis Handels eller Chalmers. Uppdragen är arvoderade.

Styrelsearbetet ger dig möjlighet att utveckla kunskaper inom många områden:

  • Praktisk och strategisk fastighetsförvaltning
  • Ekonomi
  • Inköp och uppföljning av avtal med leverantörer
  • Juridik
  • Kommunikation och mötesteknik
  • IT och energieffektivisering

Styrelsen sammanträder 10-12 gånger per år – av tradition onsdagkvällar. Styrelsen ansvarar för bostadsrättsföreningens förvaltning mellan stämmorna. Uppdragen innehåller allt från långsiktig planering av ekonomi och drift av föreningens teknik till skademinimering och beställning av akuta reparationer.

Kontakta styrelsen på styrelse1937@johanneberg.com eller valberedningen med din intresseanmälan – allt som behövs är en kort presentation med några rader om dig själv och vilka områden du är intresserad av att arbeta inom.

Elfast Nyckel sync

Hej, detta inlägg är bara relevant för dig som lämnade kompletterande uppgifter inför kommande infravärme/eluttags installation. 


I fredags så skickade Eddie på Elfast ut ett info-sms. (Se längst ner i mailet om du inte fått sms’et) För att förtydliga: Du behöver lämna in två separata nycklar, en avsedd för Elfast och en avsedd för Cleanpipe då dessa projekt kommer ske parallell i föreningen och vi vill hålla nycklarna separata mellan hantverkarna. Detta minskar risken att firmorna går in i fel lägenhet osv.


Har ni inte två nycklar att avvara så rekommenderar vi att ni tar er till Södra Vägens Låsservice (Södra Vägens LåsServis) tillsammans med den blå nyckeln och köper ytterligare en lägenhetsnyckel.   


Vi rekommendera även att ni är hemma delar av den dagen då Elfast ska in i er lägenhet så ni kan föra en dialog kring eluttags-placering osv. Om ni inte kan vara hemma den dagen så ber vi er att själva kontakta Eddie på Elfast och synka utförandet i just din lägenhet. Eddie finns även tillgänglig på plats i styrelserummet på måndag-morgon 07-08. 

Eddie Mobil: 031-797 85 21eddie@elfastgbg.se


Med vänlig hälsning,

SyrelsenJohanneberg 1937

sms’et:

”Hejsan Eddie, Elektriker hos El-fast som har fått förtroendet att installera infravärmare hos er.
Nu på måndagen den 4e kommer vi att sätta igång och har räknat med att det tar ungefär 3 veckor att färdigställa samtliga lägenheter.Vi kommer därför att behöva tillgång till er lägenhet under dessa dagar men kommer att ge er en förvarning 1 dag innan vi kommer.Våra arbetstider är 07-16.
Mellan 07-08 på måndag morgon kommer jag att sitta i styrelserummet och samla in en extra nyckel till er lägenhet och skriva under en kvittens att vi tagit emot dessa så att vi kan komma in i er lägenhet och utföra installationen.
När arbetet sedan är utfört kommer vi att lämna tillbaka nycklarna i ett kuvert i er brevlåda.Mvh EddieKoordinator hos El-fast Göteborg”